Happy Customer
Iedere medewerker heeft recht op een veilige en gezonde werkplek.
Dat is
wettelijk geregeld.
Ook als werkgever wil je natuurlijk niets liever dan
een goede en veilige werksfeer voor alle medewerkers. Dat werkt immers door in de
resultaten van jouw organisatie.
Ik ondersteun medewerkers die behoefte
hebben aan een klankbord en aan begeleiding bij het maken van keuzes. Werkgevers
ondersteun ik hiermee in het behouden en gezond houden van medewerkers en
organisatie.
Dat doe ik preventief en proactief. Risico's in kaart
brengen, signaleren wat er leeft en adviseren hoe daar mee om te gaan. Tot en met het
organiseren van
workshops voor medewerkers en
management, bijvoorbeeld op het gebied van feed back geven of coachend
leidinggeven.
'We hebben nooit meldingen' is voor mij
geen afdoende bewijs dat er niks leeft. Wil je echt een open en veilige cultuur in
jouw organisatie, bied je medewerkers dan een Vertrouwenspersoon als gesprekspartner,
vóórdat er iets aan de hand is. Zo zorg je dat men laagdrempelig terecht kan bij
iemand die onafhankelijk is en absolute vertrouwelijkheid garandeert.
En
zodat het niet zover komt dat iemand echt iets wil of moet melden.
Meer
weten? Ik drink graag een keer koffie om vragen te beantwoorden of mogelijkheden te
bespreken.
Een luisterend oor en begeleiding maken het verschil.
Duidelijkheid is het halve werk.
Vroegtijdig signaleren en adviseren helpt voorkomen.
Elke organisatie heeft een andere behoefte. Is er al een interne VP of is er nog geen VP? In het laatste geval is er wellicht behoefte aan advies en/of ondersteuning bij alle stappen om een VP te implementeren en alles goed op orde te brengen. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een PSA beleid of een Gedragscode.
Vervolgens maak ik een offerte en stuur ik meteen een concept overeenkomst mee ter informatie. Vragen en opmerkingen kunnen we telefonisch of digitaal bespreken. Na akkoord van de offerte maak ik een definitieve overeenkomst en ga ik aan de slag.
We bespreken hoe de medewerkers op de hoogte worden gesteld van mijn aanwezigheid en rol. Bij voorkeur vindt in ieder geval een korte presentatie plaats, samen met het management, zodat medewerkers direct al vragen kunnen stellen. We stemmen ook af hoe ik zichtbaar blijf in de organisatie, online en off line.
Als VP ben ik beschikbaar voor de medewerkers, telefonisch/digitaal of live op een
locatie die voor de medewerker prettig is. Daarnaast zal ik - gevraagd en ongevraagd
- signaleren en adviseren als dat van toepassing is. Altijd met inachtneming van de
vertrouwelijkheid die ik als VP moet waarborgen.
Twee keer per jaar evalueren we. De tweede keer, aan het einde van het boekjaar,
schrijf ik ook een geanonimiseerd verslag voor het jaarverslag. En natuurlijk is er
tussentijds contact over bijzonderheden of belangrijke wijzigingen in de
organisatie.
Ook al is jouw organisatie heel transparant en kan alles besproken worden; ga er
maar vanuit dat er altijd medewerkers zijn die niet met hun issue bij hun
leidinggevende kunnen of durven aankloppen. Een vertrouwelijk gesprek met een
onafhankelijke persoon kan dan een wereld van verschil maken. Voor de medewerker en
voor de organisatie.
De meest eenvoudige manier om te zorgen dat een medewerker áltijd ergens terecht
kan, is zorgen voor een externe vertrouwenspersoon. Iemand die onafhankelijk is en
luistert naar de medewerker. Die - indien nodig - ondersteunt in de zoektocht naar
een uitkomst die past. Laagdrempelig en vertrouwelijk.
Nieuwsgierig wat Vivaz voor jou kan betekenen? Check de FAQ of neem meteen contact met mij op.