Happy Customer
Iedere medewerker heeft recht op een veilige en gezonde
werkplek.
Dat is wettelijk geregeld.
Ook als
werkgever wil je natuurlijk niets liever dan een goede en veilige
werksfeer voor alle medewerkers. Dat werkt immers door in de
resultaten van jouw organisatie.
Ik ondersteun
medewerkers die behoefte hebben aan een klankbord en aan
begeleiding bij het maken van keuzes. Werkgevers ondersteun ik
hiermee in het behouden en gezond houden van medewerkers en
organisatie.
Dat doe ik preventief en proactief.
Risico's in kaart brengen, signaleren wat er leeft en
adviseren hoe daar mee om te gaan. Tot en met het organiseren van
workshops
voor medewerkers en management, bijvoorbeeld op het gebied van
feed back geven of coachend leidinggeven.
'We hebben nooit meldingen'
is voor mij geen afdoende bewijs dat er niks leeft. Wil je echt
een open en veilige cultuur in jouw organisatie, bied je
medewerkers dan een Vertrouwenspersoon als gesprekspartner,
vóórdat er iets aan de hand is. Zo zorg je dat men laagdrempelig
terecht kan bij iemand die onafhankelijk is en absolute
vertrouwelijkheid garandeert.
En zodat het niet zover
komt dat iemand echt iets wil of moet melden.
Meer
weten? Ik drink graag een keer koffie om vragen te beantwoorden of
mogelijkheden te bespreken.
Een luisterend oor en begeleiding maken het verschil.
Duidelijkheid is het halve werk.
Vroegtijdig signaleren en adviseren helpt voorkomen.
Elke organisatie heeft een andere behoefte. Is er al een interne VP of is er nog geen VP? In het laatste geval is er wellicht behoefte aan advies en/of ondersteuning bij alle stappen om een VP te implementeren en alles goed op orde te brengen. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een PSA beleid of een Gedragscode.
Vervolgens maak ik een offerte en stuur ik meteen een concept overeenkomst mee ter informatie. Vragen en opmerkingen kunnen we telefonisch of digitaal bespreken. Na akkoord van de offerte maak ik een definitieve overeenkomst en ga ik aan de slag.
We bespreken hoe de medewerkers op de hoogte worden gesteld van mijn aanwezigheid en rol. Bij voorkeur vindt in ieder geval een korte presentatie plaats, samen met het management, zodat medewerkers direct al vragen kunnen stellen. We stemmen ook af hoe ik zichtbaar blijf in de organisatie, online en off line.
Als VP ben ik beschikbaar voor de medewerkers,
telefonisch/digitaal of live op een locatie die voor de
medewerker prettig is. Daarnaast zal ik - gevraagd en ongevraagd
- signaleren en adviseren als dat van toepassing is. Altijd met
inachtneming van de vertrouwelijkheid die ik als VP moet
waarborgen.
Twee keer per jaar evalueren we. De tweede keer, aan het einde
van het boekjaar, schrijf ik ook een geanonimiseerd verslag voor
het jaarverslag. En natuurlijk is er tussentijds contact over
bijzonderheden of belangrijke wijzigingen in de organisatie.
Ook al is jouw organisatie heel transparant en kan alles
besproken worden; ga er maar vanuit dat er altijd medewerkers
zijn die niet met hun issue bij hun leidinggevende kunnen of
durven aankloppen. Een vertrouwelijk gesprek met een
onafhankelijke persoon kan dan een wereld van verschil maken.
Voor de medewerker en voor de organisatie.
De meest eenvoudige manier om te zorgen dat een medewerker
áltijd ergens terecht kan, is zorgen voor een externe
vertrouwenspersoon. Iemand die onafhankelijk is en luistert naar
de medewerker. Die - indien nodig - ondersteunt in de zoektocht
naar een uitkomst die past. Laagdrempelig en vertrouwelijk.
Nieuwsgierig wat Vivaz voor jou kan betekenen? Check de FAQ of neem meteen contact met mij op.